Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Bełżycach powstał z przekształcenia Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Bełżycach na mocy Uchwały Nr XX/117/91 Rady Gminy i Miasta w Bełżycach z dnia 16.12.1991 r. Od 31.12.1991 r. funkcjonuje jako jednostka organizacyjna Gminy Bełżyce. Zgodnie ze statutem Zakład świadczy usługi komunalne dla osób fizycznych i instytucji z terenu miasta i gminy Bełżyce. Przedmiotem działania Zakładu jest:
- zaopatrywanie ludności w wodę, oczyszczanie i odprowadzanie ścieków,
- gospodarowanie zasobami mieszkaniowymi samorządu terytorialnego (eksploatacja i remonty),
- wywóz nieczystości stałych i płynnych,
- letnie i zimowe utrzymanie ulic i placów publicznych zgodnie z zawartymi umowami i zleceniami,
- świadczenie usług w zakresie utrzymania i konserwacji zieleni miejskiej i gminnej,
- świadczenie usług w zakresie dostarczania energii cieplnej.
W skład Zakładu wchodzą następujące działy:
- Dział Wodociągów i Kanalizacji,
- Dział Mieszkaniowy i Remontów,
- Dział Oczyszczania, Transportu i Zieleni,
- Dział Administracyjno-Organizacyjny,
- Dział Finansowo-Księgowy.
Dział Wodociągów i Kanalizacji mieści się przy ul. Lubelskiej 145 w Bełżycach, do zadań tego działu należy przede wszystkim:
- zapewnienie ciągłości dostaw wody oraz odprowadzanie ścieków,
- usuwanie awarii wodociągowej i kanalizacyjnej,
- wydawanie warunków korzystania z sieci wodociągowej i kanalizacyjnej przez jednostki uspołecznione oraz osoby fizyczne,
- prowadzenie eksploatacji ujęć wody i oczyszczalni ścieków,
- zawieranie umów na dostawę wody oraz odprowadzanie ścieków z odbiorcami,
- instalowanie wodomierzy i dokonywanie odczytów u odbiorców wody,
- prowadzenie rozliczeń z odbiorcami za pobraną wodę i odprowadzane ścieki,
- windykacja należności za świadczone usługi.
Dział Mieszkaniowy i Remontów prowadzi całokształt zagadnień związanych z administrowaniem zasobów mieszkaniowych – komunalnych i wspólnot mieszkaniowych, w szczególności:
- na podstawie decyzji organów administracji państwowej i zgodnie z nimi zasiedlanie lokali mieszkalnych,
- sporządzanie umów najmu na lokale mieszkalne oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie,
- naliczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami czynszu za lokale mieszkalne z uwzględnieniem przyznanych dodatków mieszkaniowych,
- zapewnienie mieszkańcom administrowanych budynków prawidłowego funkcjonowania urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, elektrycznych i energetycznych oraz ich konserwacja,
- współpraca z zarządami wspólnot mieszkaniowych,
- w oparciu o aktualny stan administrowanych zasobów mieszkaniowych dokonuje okresowych przeglądów oraz typuje obiekty do remontów bieżących i gruntownych,
- windykacja zaległości z tytułu czynszu, zaliczki na eksploatację i funduszu remontowego.
Dział Oczyszczania, Transportu i Zieleni zajmuje się wykonywaniem następujących usług:
- wywóz nieczystości stałych i płynnych na podstawie zgłoszeń i podpisanych umów,
- letnie i zimowe utrzymanie ulic i placów publicznych zgodnie z zawartymi umowami i zleceniami,
- świadczenie usług w zakresie utrzymania i konserwacji zieleni miejskiej i gminnej,
- prowadzenie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Dział Administracyjno-Organizacyjny jako wydzielona komórka organizacyjna odpowiada za szereg spraw związanych z funkcjonowaniem Zakładu. Najważniejsze z nich to: opracowywanie wewnętrznych aktów prawnych, prowadzenie obsługi kancelaryjnej i obiegu dokumentów, sprawy związane z administracją obiektów, terenu czy wyposażenia: planowanie, zakupy, konserwacja, eksploatacja. W ramach Działu funkcjonują kadry, które prowadzą wszelkie sprawy pracownicze zatrudnionych osób.
Dział Finansowo-Księgowy – pracą Działu kieruje Główny Księgowy. Zadania Działu wynikają z przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o rachunkowości i polegają w szczególności na:
1) prowadzeniu rachunkowości;
2) wykonywaniu dyspozycji środkami pieniężnymi, których dysponentem jest Zakład, w tym prawidłowe i terminowe dokonywanie rozliczeń należności i zobowiązań;
3) prowadzenie wymaganej dokumentacji w zakresie, o którym mowa w pkt. 1– 2 w szczególności poprzez prowadzenie ewidencji należności Zakładu podlegających egzekucji, monitorowanie terminów wpłat oraz prowadzenie działań w zakresie egzekucji tych należności;
4) opracowanie projektu planu finansowego Zakładu;
5) analiza wykorzystania środków budżetowych będących w posiadaniu Zakładu;
6) opracowanie zbiorczych sprawozdań finansowych z wykonania planu finansowego i ich analiza;
7) prowadzenie kasy Zakładu na potrzeby własne;
8) opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych, wydawanych przez Dyrektora, dotyczących zasad rachunkowości, zakładowego planu kont, obiegu dokumentów, zasad przeprowadzenia i rozliczania inwentaryzacji;
9) prowadzenie ewidencji syntetycznej mienia Zakładu,.